.

.

torsdag 17. mai 2012

Ja, vi elsker Wikipedia

Jeg bruker Wikipedia aktivt når jeg blogger.
Det er når man skal formidle noe videre man finner ut av hvor lite man egentlig vet selv.
Særlig når jeg skal grave frem fakta om spesielle temaer er Wikipedia en god venn å ha.

I Mars i fjor blogget jeg om melk, noe som naturligvis fikk meg til å grave frem fakta om melken.
Blant mye informasjon på Wikipedia fant jeg blant annet ut følgende som jeg skrev på bloggen min:

Høyt inntak av kalsium gjør det også lettere å utvikle prostatakreft.

Jeg tenkte ikke så mye mer over saken og trodde at dette bare var gammelt nytt som jeg ikke hadde hørt om før.
Så plutselig så jeg dette hovedoppslaget i romjulen 9 måneder etterpå:


VG hadde også oppdaget Wikipedia!

Siden VG er så glade i å lage nyheter av gammel informasjon som ligger på Wikipedia, så har jeg følgende Wikipedia-tips til VG i disse 17 Mai tider:

"Ja, vi elsker dette landet" er faktisk IKKE Norges nasjonalsang!

Det hele startet i 1819.
Norge manglet en nasjonalsang og en konkurranse ble utlyst der vinneren skulle bli hele Norges nasjonalsang.
Henrik Anker Bjerregaard satt seg ned å skrev en tekst som  Christian Blom skrev melodi til, og resultatet ble ''Sønner av Norge''.
Norge hadde endelig valgt seg en nasjonalsang og der kunne historien ha sluttet hadde det ikke vært for at følgende skjedde:
Første Oktober 1859 kom det anonyme diktet ''Norsk Fædrelandssang'' på trykk i Aftenbladet. 
Diktet ble omarbeidet flere ganger og forfatteren viste seg å være den politiske redaktøren Bjørnstjerne Bjørnson.
Bjørnsons fetter, Rikard Nordraak, tonesatte diktet som på den tiden hadde endret navn til ''Ja, vi elsker''.
Denne sangen ble for første gang fremført 17 Mai 1864.
Den ble raskt en stor ''hit'' og tok over for ''Sønner av Norge'' i de fleste sammenhenger.
Bare på offisielle tilstelninger ble ''Sønner av Norge'' brukt.
Men også der har ''Ja, vi elsker'' sakte men sikkert tatt over uten at den nye nasjonalsangen noen sinne er offisielt anerkjent.
Dermed er fremdeles Norges nasjonalsang på papiret: ''Sønner av Norge'', men har blitt avløst i praksis av ''Ja, vi elsker''.


Der har VG sitt nye hovedoppslag.

Jeg avslutter med noen ord fra ''Ja, vi elsker'' slik jeg lærte den som liten:

Ja, vi elsker kjøtt og pølser
gammelost og smør.
Den som ikke liker dette
kaster vi på dør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar