.

.

lørdag 22. desember 2012

Luke 22


I dag er det bitte-lille julaften.
Heter det å være bitteliten eller pitteliten?
Et søk på nettet viser at det blir brukt litt om hverandre.
Hva som er korrekt vet jeg ikke.
Men det jeg vet er at vi i dag skal åpne luke 22.


Den befinner seg rett over indianeren, som i dag ser litt lur ut.
Han er sikkert en Maya-indianer som godter seg over at så mange gikk på dommedagspøken sin.
Vi får åpne luken og se om det dukker opp flere profetier.


Verden må ta av seg på overkroppen, trekke pusten dypt, for så og holde den til den igjen kan puste ut.
Det er et stetoskop, noe som også kan bety at verden må finne en "Franz jæger" fra Berlin, for så å ta på seg talkum og gummihansker, for der etter prøve å åpne pengeskapet.
Det var ''Olsenbanden'' som lærte meg hva man egentlig skal bruke et stetoskop til.


  
Så over til dagens brikke.


Det er en pitteliten mus med en bitteliten matbit i munnen.
Eller rotte, som teknisk sett tilhører musefamilien den også.
Men slik den er tegnet vil jeg tro det her er snakk om en husmus eller såkalt Mus Musculus.
Hvordan snek Wikipedia seg inn i kalenderen?


Men hvor skal denne Mus Musculusen plasseres?
Jeg plasserte en katt på bakken i går, så det er nok tryggest å plassere Musculusen på taket.


Der tror jeg den er trygg.
Med mindre kråker har mus på menyen.
Wikipedia?
Joda, kråker spiser mus.
De er også monogame, og kan holde sammen med en annen kråke i over 20 år.
Gjennomsnittelig levealder er derimot ganske lav, da dødeligheten er størst når kråken er ung.
Takk Wikipedia.


Da får jeg likevel ta sjansen på å sette den ved kråken.
Håper Corvus Cornixen er god og mett.


Da er 22 luker åpnet og det er bare 2(!) luker igjen til julaften.
Stavekontrollen min bare ignorerer ordet Musculus.
Jeg trodde at den kom til å foreslå musikal, noe som skulle ta meg videre til et klipp jeg har gravd frem som en del av min plan-C.
Plan-C gikk rett og slett ut på å prøve å grave frem flere klipp som har med Portveien å gjøre.
Det stavekontrollen min derimot ikke ignorerte var ordet: pitteliten.
Den korrigerte det til bitteliten, noe som gir meg svaret på hva som egentlig er korrekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar