.

.

onsdag 12. desember 2012

Luke 12


Da er det tid for luke 12 i Portveiens julekalender.
Tilfeldigvis er det også den 12/12-12 i dag.
Det er jo siste gang i min levetid det skjer noe slik.
Vi må vente helt til år 2101 til neste gang noe slikt skjer.
Men hvor er denne historiske luken?


I hjørnet under kjelken.
I snøen hvit som melken.
Åpner jeg luken og finner:


En fjær som bringer fineminner.

Ikke vet jeg hvilken fugl den har tilhørt for alle fugler har vel fjær.
Bortsett fra en viss andunge da, som er laget av papir.
En av mine favorittserier fra da jeg var liten faktisk.
Jeg skulle så gjerne vært like flink til å brette og lage papir-figurer, men kan knapt lage en papirhatt.
Men jeg er en racer på å lage spå.


Så nå spår jeg at dagens barndomsminne skal være:
''Andungen Kvakk kvakk''.

 
 Men nå over til dagens brikke.



En kråke.
Den har i alle fall fjær.
Og skal plasseres der,
som tolvtallet er.


Den er så snill den kråka, og den er ganske stor.
Du ser den oppå taket der Terje og Eli bor.


Der ja.
Jeg lurer på hva Eli og Terje har i neket sitt.
Alle dyrene og fuglene ser ut til å bli gigantiske.


Der er den i alle fall på plass.
12 luker er åpnet og 12 luker står igjen.
Så da er det 12 dager igjen til julaften.


Jeg ser det står mye hobbyverktøy i vinduet til Portveien.
Eli fra Portveien var alltid så flink til å lage ting.
Både med saks og papir og andre materialer.
Så mens jeg nøyer meg med en papir-spå, kan hun lage flotte blomster-kranser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar