.

.

torsdag 13. desember 2012

Luke 13


Svart senker natten seg, i stall og stue.
Tro hva som skjuler seg, bak dagens luke.
Det er tid for luke 13 og det er Lucia-dagen i dag.
Da feirer barna i Norden at en kvinne ble drept etter å ha overlevd tortur som halskutting, begge øynene stukket ut og bli brent levende.
Bare fordi hun ikke ville la seg tvangsgiftes.
Det var hennes kristne tro som gjorde at hun nektet å gifte seg og hun ga all medgiften som hun fikk til fattige.
Det antas at det var hennes sterke tro som gjorde henne så vanskelig å drepe og hun anses i dag som en martyr.
Men nå over til noe litt mere hyggeligere:
Luken som i dag befinner seg på treet med den grønne fuglekassen.


Bak dagens luke finner vi.....


En morder-snegle.
Nei, de har jo ikke skall.
Dette er en fredelig og snill snegle.
Jeg får ingen umiddelbare barndoms-flashback, 
men tankene tar meg til skogen og dyrene som bor der.
Fredelige og snille dyr som hjelper hverandre.
En snegle, forsk, harepus, pinnsvin, mus, fugler og ikke minst en muldvarp.


Så til dagens brikke:


Et fat med lussekatter.
Lussekatter har egentlig ikke så mye med Lucia og gjøre.
Lussekatten er en norsk oversettelse av den svenske Djevelkatten.
Djevelen fovandlet seg nemlig til en katt rundt juletider og straffet de slemme barna, mens Gud (senere julenissen) ga gaver til de snille barna.
For å skremme den lys-skye djevelen bakte man lysende gule bakverk, som da ble hetende djevelkatter, eller lussekatter her i Norge.


Men hvor på hytten skal disse kattene stå?
Nå har jeg jo lært meg at man bare skal se etter tallet 13.
 

Som der i vinduet.
Der kan de stå å lyse opp og skremme bort Djevelen.
Noe sier meg at den rampete Raffen trenger all den beskyttelsen han kan få.
 

Da er 13 luker på plass og det er bare 11 luker igjen til julaften.


I dag har faktisk Raffen vært så rampete at han har gjemt dagens Portveien klipp blant mange andre Barne-TV serier.
Du føler deg trygg nå Raffen, nå som det står lussekatter i vinduet.
Jeg tror at jeg har sett konturene av en katt som lusker rundt hytten, så bare pass deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar