.

.

søndag 2. desember 2012

Luke 02


Da er det tid for å åpne nok en luke på Portveiens julekalender.
I dag må jeg lete etter et 2-tall, og jeg tror jeg ser ett oppe ved gutten som bygger snølykt.


Der ja.
Hva er det som skjuler seg bak luken i dag?
 

Det er et stort slott.
Kanskje det bor en trollmann der?
En slem trollmann som forvandler alle til statuer.

En av de mest nervepirrende seriene jeg så på Barne-TV da jeg var liten var ''Tøytigeren Lukas på skumle eventyr''.
Dette var en serie om en liten tøytiger som måtte snike seg inn i et stort og skummelt slott for å redde vennene sine.
I slottet bodde den superslemme trollmannen Sarato som dekorerte hagen sin med statuer.
Dette var egentlig levende dyr som Sarato hadde forsteinet.
Her er en av de siste episodene, der Lukas nettopp har greid
å befri alle stauene. 


Men nå vil jeg ta en titt på brikken som skal festes på Portvei-hytten.
 

Det ser ut som en ''kløpulver-busk''.
Jeg husker at vi på barneskolen hadde en slik busk i skolegården.

 

De røde nypene kunne åpnes, og inni fantes det små hårete frø som var perfekt egnet som kløpulver.
Derfor har jeg alltid bare referert til denne typen busker som ''kløpulver-busk''.
Men hvor skal jeg plassere busken?
En ting er i alle fall sikkert:
Der det er kløpulver så er ikke Raffen langt unna.



Hmmm.
Ville de plantet en slik busk på taket kanskje?
Jeg tror ikke det.
Kanskje under vinduet.


Det ser faktisk ut til at busken skal være der.
 

Da er brikke nr 2 på plass.
Det er bare 22 luker og brikker igjen til julaften.
Men jeg må ikke glemme en ting.
  

Det er første Søndag i advent i dag.
Derfor har jeg tent et lite lys ved Portvei-hytten.
Dagens lille svipptur innom Portveien 2 skal også dreie seg om å tenne lys.
Av alle de uendelige sangene fra Portveien 2 er ''Tenn lys'' en av de fineste som er laget, og den passer perfekt på en dag som i dag.
Sangen fikk også sin plass i salmeboken da boken ble utvidet i 1997.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar