.

.

søndag 16. desember 2012

Luke 16


Da er det tid for luke 91.
Jeg mener selvfølgelig luke 16.
Jeg holdt kalenderen opp-ned.
Men det hadde vært kult da, med en "advents"kalender med 365 luker.
Noen venter jo på julaften hele året, så det hadde sikkert vært en forretnings-idé.
Noen land har jo en julekalender som starter julaften og slutter 13 dag jul.
Uansett, dagens luke befinner seg nederst ved snøborgen.


Hva i alle (365) dager er det som skjuler seg i dag?


En bil.
Eller en lekebil er det vel, for den ser ganske skrøpelig ut.
Men lekebiler skal på en måte kunne dette litt fra hverandre, så man kan leke litt bilmekaniker.
Da er det verre med ekte biler, for det blir fort ganske dyrt.
Jeg husker ''Aubrey'' fra Barne-TV.
Han var like fornøyd uansett hvor skrøpelig bil han hadde.
I hver intro så ødela han en ny bil, eller det var sikkert samme bilen.
Tenk på verksteds-regningene han må hanskes med.


Men nå over til dagens brikke.
 

Det er en snøskuffe.
Eller en sånn mellomting mellom snøskuffe og spade.
En snøspaffe eller snøskade om du vil.
Men hvor skal snøspaffen stå? 


Jeg blir nesten svimmel av tallene.
19-16-19-16-19-16-19-16
Er det rart jeg endte opp med kalenderen opp-ned i dag?


Det var bedre, nå ser jeg bare 16.
Da er det bare å sette snøspaffen på plass.


Jeg har gjort litt research og funnet ut at ordet snøskuffe også kan brukes på denne type utstyr.
Og jeg som hadde blitt så glad i snøspaffen.
For meg vil det fremdeles være en snøspaffe.
 

Så er 16 luker åpnet og bare 8 luker gjenstår til julaften.
Og siden det er 3dje Søndag i advent i dag, så tenner jeg 3 lys for lengsel, håp og glede.
Og dagens Portveien-klipp?
You-tube gikk tom.
Jeg visste jo at det ikke fantes 24 klipp av Portveien når jeg startet, så jeg har hatt en plan-B i ermet.
Jeg har kommet over flere 100 ''Se & hør'' blader fra 80-tallet.
Derav programomtalene jeg har brukt i denne kalenderen.
Så resten av advent får jeg bruke scanneren og vise deg andre øyeblikk fra Portveien 2.
Her er for eksempel noen utklipp fra 1985.
Portveien 2 blir introdusert for aller første gang:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar