.

.

mandag 3. desember 2012

Luke 03


Alle gode ting er 3, og i dag skal luke nr 3 åpnes i Portveiens julekalender.
Men hvor har den gjemt seg?
Jeg tror jeg ser den ved fugleneket.


Man kan vel si at luken ble tatt på kornet.
Men hva er det som skjuler seg inne i luken?


Jeg har hørt om tiggerbrev, men tigerbrev?
Det må ha kommet post til Portveien, levert av selveste postburu.


Denne postmannen som tar seg rundt ved hjelp av en kenguru og leverer all posten som kommer til Portveien 2.
Det er ikke den eneste postmannen jeg husker fra Barne-TV.
Fra TV-Norge husker jeg blant annet Jørgen Postmann.



Han som kom med pakker og brev.
Noen var store, noen var små og noen hadde fine frimerker på.
Han presenterte tegnefilmer og spilte på et keyboard som han kalte for ''fjøla''.

Men det er EN postmann som som jeg husker mer enn noen andre.
Postmannen over alle postmenn.
Nemlig Postmann Pat.
Fra tiden før han fikk familie og da han bare hadde all posten med seg i sin bil.


Men hva skjuler seg på lukens bakside i dag?

Det er den blå elefanten!
Det sto nemlig to bamser i vinduskarmen i Portveien 2.
En elefant og en mus.
De hadde hovedrollen i små tegneserieklipp som ble vist i hver episode av Portveien.
Men hvor i alle dager er musa?
En ting er i alle fall sikkert:
Hadde jeg vært umoden og barnslig så hadde jeg sagt noe slikt som:
 

Der ser jeg musa til elefanten!
Den røde staken står ved musa.
Ser du musa?
Den er sånn ca midt på.


Men heldigvis er jeg såpass moden at jeg heller sier ting som.....
Ting som......eh
 

Pokker!
Musa har en stake i ene enden og en snabel i den andre.


Men nå over til dagens ''Portveien klipp'' som selvfølgelig skal dreie seg om musa og elefanten.
Dette er opprinnelig en tysk serie som startet i 1971 og som produseres fremdeles.
De små tegnefilmsnuttene var bare en liten bit av programmet, som ellers gikk ut på å lære ting til barna.
Gjennom årenes løp har serien mottatt over 75 priser og kan sees i nesten 100 land.
Det kan også nevnes at det i 2001 ble skrevet inn en syngende krokodille i TV-serien.
En krokodille som i 2004 ble et stort internet-fenomen og som i 2005 kom ut med egen plate.
Schni schna Schnappi, Shnappi Scnappi schnapp.
(Der fikk stavekontrollen min noe å bryne seg på tenker jeg)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar