.

.

onsdag 4. desember 2013

20 Dager igjen til jul


Jeg har blogget flere ganger om hvor trist jeg synes det er at den oppvoksne generasjonen ikke får like mange referanser i livet som det min generasjon har fått.
Jeg kan snakke med jevnaldrende om barndommen å oppdage at vi for det mest har et forhold til akkurat de samme tingene.
Vi hadde begrenset tilgang til TV-kanaler, så vi husker de samme TV-programmene.
Vi hadde begrenset tilgang på musikk, så vi husker den samme musikken.
Man kan med andre ord mimre på en måte som virker utenkelig i fremtiden.

I dag har man så og si ubegrenset med både TV-kanaler, musikk, dataspill osv...
Dette igjen gjør at når folk i fremtiden ser tilbake på i dag, vil de på langt nær ha like mange felles referansepunkter å forholde seg til.

Noe av det spesielle med "Skomakergata" er at den ble laget i en tid da ting nettopp var så begrenset , at alle som den gang vokste opp ikke kan unngå å ha et forhold til den i dag.



På Mandag kom nyheten om at NRK er i forhandlinger om å igjen kunne få rettighetene til å sende "Skomakergata".
Men NRK vil ikke sende serien på TV, men heller legge den ut på nett-TV slik at alle kan se den når og hvor de vil.



Jeg synes dette blir litt halvhjertet av NRK.
Tanken om å ikke begrense serien til EN kanal og til ETT klokkeslett er jo kanskje fin den, men poenget mitt er at kanskje det ikke er så dumt med begrensinger i blant.

Å sende "Skomakergata" på TV klokken 18:00, slik som tradisjonen har vært i alle år den har gått, vil etter min mening bevare mye av den nostalgiske sjarmen denne serien har.



Næmmen, Tøfflus?
Åssen er det du ser ut, da, gutt?

Tøfflus ikke bra.
Tett i desa, sår i halsen, rusk i øyet, dotter i ørene!

Å, jasså, du? Ja, det var jammen mye på en gang!
Si meg, du har ikke feber også, vel?

Åjooooo! Veldig høy feber!
Termometeret viser...cirka 100 grader!

Hehehe, nei alvorlig talt, Tøfflus.
Den får du dra lenger ut på landet med!
100 grader, du, tøysekoppen!
Men, Tøfflus, da, vet du ikke at vann koker ved 100 grader?

Ja, tenkte jeg det ikke, jeg er jo helt kokende!
Kjenn på panna mi! Kjenn her!

Oisann, jammen var du gloheit også!
Tror nesten det er best du holder senga i dag, jeg, Tøfflus.

Holde senga?
Var det ikke bedre at jeg krøp oppi'n?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar