.

.

fredag 6. desember 2013

18 Dager igjen til jul


Den magiske halvtimen.
Da man slapp alt man holdt på med for å springe inn å se på Barne-TV.
Barne-TV var nemlig hellig i barndommen min.
Og hver dag mellom 18:00. og 18:30. var det salig høytid. 



Ingenting i verden kunne noen gang komme i veien for dette faste ritualet som utspilte seg hver eneste dag klokken 18:00.
Vel..... nesten ingenting...


Men hva er vel et klokkeslett, annet enn et lite "Koko" fra eller til?


Koko!

Åjaså, Lastebileier Juhl?
Jeg syns så tydelig heg hørte gjøken, jeg, Juhl?

Ja, men....

Koko koko!

Har du tatt feil av årstida nå da, Juhl?
Er ikke vår'n ennå, vet du.
Si meg? Åffer i alle dager har du kamuflert deg som gjøk, da, Juhl?

Kamuflert? Neineinei!
Du er på villspor, Jens Petrus!
Ikke snakk om kamuflasje!
Det er en julepresang inni pakka!

Nei? Hva er det du sier? En julepresang?
Åjasånå? Ja, isåfall - Slit'n med helsa, Juhl!

Nei, nei, den er ikke til meg, skjønner du!
Der er - fra meg!

Er'n fra deg?

Det er et gjøkur inni pakka.

Koko koko!

Du skjønner det, Jens Petrus, det er en overraskelse.
Til Fridoline, kona mi.

Nei, Jaså gjøkur? Til Fridoline?
Men, si meg? Åffer kommer du drassendes med gjøken hit inn til meg, da, Juhl?
Hvis det er Fridoline som...?

Hysj da, mann! Ikke snakk så høyt!
Du er mitt eneste håp Jens Petrus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar