.

.

tirsdag 17. desember 2013

07 Dager igjen til jul


Det er bare EN uke igjen til jul, og jeg sitter og ser litt på TV-oversikten over julaften.
I fjor på julaften tittet vi gjennomsnittlig 202 minutter på TV.
Hele 2,8 millioner av oss valgte NRK.
På seertoppen raget "Tre nøtter til askepott" (1973) etterfulgt av "Donald Duck og vennene hans" (1958) og "Reisen til julestjernen" (1976).
At TV-titting i seg selv er blitt en juletradisjon er det ingen tvil om, og det er de gode gamle programmene som er favorittene.


På mange måter har NRK vært en stolt tradisjonsbærer i julen, og jeg håper de ikke vil la det gå i hundene.
Blir det riktig?
Hørtes rart ut.

Kommer av "Go to the dogs" som kommer fra veddeløp med hunder.
Når pengene "går til hundene" blir man med andre ord ruinert økonomisk.
At det går "i" og ikke "til" hundene har vi det danske språket å takke for.

Ok, så ble det ikke helt riktig, men noe logrende må jeg jo få til?
Jeg er jo tross alt en hund etter ordspill.



Nå, små'n, blir du litt ør og fortumla av alt det som skjer her inne?
Jammen er det koselig med en sånn liten tass.

Neinei, jeg kan godt gå min vei, jeg!
Jeg er jo bare et lite såledyr jeg.

Neimen, Tøfflus, da.
Kom ut igjen med deg, Tøfflus.

Vil ikke.

Åjoda, vesle Tøfflusen min.

Ikke når du ikke bryr deg om meg så.

For noe tull!
Du vet godt at jeg bryr meg meget om deg, Tøfflus.

Gjør du?

Klart det, Tøfflus.
Jeg skal nok finne et hjem til små'n.
Imens får han bli her hos meg.
Der det er hjerterom, er det husrom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar