.

.

lørdag 14. desember 2013

10 Dager igjen til jul


Jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at ingen har skapt så mye julestemning i Norge som skuespillerne bak "Jul i Skomakergata".
Da tenker jeg ikke bare på "Skomakergata" i seg selv, men også alle de utallige andre prosjektene man kan finne skuespillerne i:

Jeg kan begynne med "Reisen til julestjernen".
Der ser vi "Bakermester Snipp" som vismann og "Borgermesteren" som stjernetyder.
Men mest av alt "Blomsterhandler Rosengren" som Kongen.
Han er også fortelleren i Gråtass-serien "En annerledes jul" og har alle de norske stemmene i "Tre nøtter til Askepott".

Julekalenderen "Amalies jul":
Der ser vi "Postmannen" som Herr Lerke Larsen og "Henriette", den 5 år gamle jenta i blå kåpe (spilt av Henriette Steenstrup), som en del av Nissehoffet.

Så har vi "Frøken Anti-Hjul" som spiller Frøken Klausen i julekalenderen "Olsenbandens første kupp" og møllekona i filmen "Blåfjell 2" og spiller også Vera i den kommende filmen "Karsten og Petras jul".
Sist men ikke minst spilte hun Frøken Fuglesang i julekalenderen "Vertshuset Den gylne hale".

I samme julekalender spilte også "Tøfflus" (Åsmund Huser).
Han spilte Trollmannen, og har også spilt i julekalendere som "Portveiens julekalender" der han var giraffen "Raffen", og i julekalenderen "Jul på Sesam stasjon" der han var Bjarne Betjent.
Han spilte også juletreselger i julekalenderen "Teodors julekalender".

I samme julekalender dukket også "Jens Petrus Andersen" opp som seg selv, noe han også gjorde i juleserien "Slå på Jul", der "Fru Enebær" også dukket opp som seg selv, spilt av Nora Brockstedt som også har gitt ut flere juleplater.


Kan jo også nevne at "Politimester Klinke" er selve opphavsmannen til "Putti Plutti Pott" og at "Jørgen Hansen", som dukker opp i dagens episode, holder liv i "Jul i skomakergata" i rollen som "Jens Petrus Andersen jr" på teaterscenen.
Jørgen spilles forresten av Marius Kleppe som er barnebarnet til Henki Kolstad.


Si meg, var det noen spesiell grunn til at du havna akkurat på trappa mi, da Jørgen?

Ja...

Åjasånå? Så det var det?

Fordi, fordi jeg har hørt om deg...

Åjaså?
Og hva har du hørt om meg, da, Jørgen?

At du er snill.

Si meg? Har det hendt noe spesielt hjemme hos deg, Jørgen?

Ja.
Mor kom på sykehuset i natt.

Nei, hva er det du sier?
På sjukehuset, sier du?
Var det noe alvorlig, da, Jørgen?

Jooo - nei, mor skal ha... jeg skal få... en søster... eller en bror.

Jammen? Det er ikke noe å henge med nebbet for!
Tenk å få en liten søster, eller bror, i julepresang, da, Jørgen?
Er ikke alle som får det!

Neida.
Men, jeg skulle gjerne hatt en julepresang til'n, og så har jeg ingen penger.

Ikke verre?
Jammen, det skal det nok bli en råd med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar