.

.

lørdag 18. januar 2014

Jeg åpner 3-24


24 3-pakninger!
Det er 72 egg det.
Det er jo galskap i et nøtteskall.
Eller eggeskall rettere sakt.
Egentlig burde den hvite sjokoladen være ytterst og den brune sjokoladen innerst, slik at eggene fikk en mer naturtro fremtoning.
Men nå burde jeg vel strengt tatt begynne å klekke dem.
Det midterste først.
Jeg åp...klekker.
Det er en gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en snurrebass med bend på.
Vingene er bendet rundt på en måte.
Så til egg nummer to.
Jeg klekker.
Det er også en gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en gravemaskin.
Hva er dette?
Er det sesong for gamle papirer?
Mange gamle serier som er ute tydeligvis.
Så får jeg klekke det siste egget.
Det er en oransje kapsel.
Jeg åpner og krysser fingrene.
Det er Nigel.
Det hjalp altså ikke å krysse fingrene.
Kanskje jeg heller burde "hålla tummarna" slik de gjør i Sverige?
Men hvorfor krysser man egentlig fingrene?
Ingen fasit finnes på dette, men den vanligste forklaringen er at kristne ved å danne et kors med fingrene får høyere makter på sin side.
I Sverige, Finland, Tyskland, Nederland og Polen holder man heller tomlene sine.
Dette kommer fra det gamle Romerriket, der menneskers skjebner ofte fikk tommelen opp eller ned.
Ville man beskytte mot onde ånder eller ønske noen hell og lykke, var det nettopp tommelen som måtte holdes på.
Så for meg som ikke er kristen kunne det faktisk lønnet seg å holde tomlene mine i stedet altså.
Det skal jeg huske til neste gang.
Ru mener forresten at "Hålla tummarna" skal være "Holla Tamara".
Holla er en kommune i Telemark.
Tamara er et kvinnenavn.
Gus har en litt mer direkte tolkning.
Hallo tømmerrenna!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar