.

.

fredag 3. januar 2014

Jeg åpner 3-19


7 down, 1 to go...eller fly...eller roll.
Så da er det vel bare å begynne.
Med det midterste egget.
Jeg åpner.
Det er en g...oransje kapsel!
Sjeldent.
Sparer den til slutt.
Kanskje her er flere oransje?
Jeg åpner det andre egget.
Gul kapsel her.
Jeg åpner.
Det er en gul...grønn, gul?
Gulgrønn kanskje?
Det er vel en kurant farge, O store?
Gulgrønn er en helt vanlig fargebeskrivelse.
Og ikke minst riktigere enn beskrivelsen av rødløk.
Den er egentlig lilla, men grunnen til at den heter rødløk er fordi at fargenavnet "lilla" ikke ble oppfunnet før 300 år etter at man fant et navn til rødløken.
OK, kanskje man om 300 år har et annet navn for gulgrønn?
Glunn?
I alle fall, så har jeg ett egg igjen.
Jeg åpner.
Det er også en gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en seilbil.
Da er jeg klar til å åpne den siste kapselen.
"Trommevirvel"
Jeg åpner.
Det er fuglen Nico.
Og han er kanarigul.
En gulfarge som kommer av kanarifuglen som fikk sitt navn ettersom den er veldig vanlig på Kanariøyene, som fikk sitt navn etter latinske "Insulae canariae" som betyr "Hundeøyene" som forskere mener stammer fra en feilskriving av "Seløyene".
Imponert, O store?
Veldig....
Og hvem vet?
Kanskje Gus får viljen sin om 300 år.
Da blir kanskje "Kanarigul" om til "Seniorgull"...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar