.

.

lørdag 16. mai 2020

EURcOVIdSION 2020

I dag skulle egentlig den store finalen i Eurovision song contest gått av stabelen i Nederland.
Gå av stabelen?
(Stabelen holder skipene oppreist når de blir bygget.
Når skipene sjøsettes, så går de av stabelen).
Men på grunn av Covid 19 (COronaVIrus Disease 2019)
så blir arrangementet, i likhet med så mye annet i år, avlyst.
Som Eurovision-entusiast synes jeg selvfølgelig at dette er en dyp tragedie.
Jeg er inne i mitt tiende bloggår og har nesten hvert år brukt bloggen min til å lage min helt egen topp 10 liste.



Interessen for Eurovision har vart like lenge som interessen for musikk generelt, og så fort jeg begynte å blogge så kunne jeg begynne å spre det glade budskap.
Dette har aldri vært en liste over hvem jeg tror som vinner, eller hvem som har størst og minst odds.
Listene består simpelthen bare av mine personlige favoritter som jeg har rangert etter eget hjerte.

I stedet for å rangere de 10 beste bidragene fra i år så tenkte jeg i lys av årets kansellering at jeg skulle lage en liste av alle mine 10 førsteplasser.
Der mine favoritter møtes til tiårets best-off kåring.
Jeg har jo selvfølgelig funnet meg en favoritt blant alle årets bidrag også og rangert den på lik linje med alle de andre.
Til min store overraskelse oppdaget jeg at hele 4 land har 2 bidrag hver på listen min:
Sverige, Irland, Romania og Litauen.
I tillegg har Sveits og Storbritannia hver sitt bidrag.
I den virkelige Eurovision så har mine favoritter kommet på alt fra første til sisteplass, så jeg har valgt å legge til litt info om hvordan det gikk for favorittene mine, samt hvem som vant det året de deltok.
Det er ingen enkel oppgave å rangere alle bidragene hvert år da favorittene ofte varierer fra dag til dag.
Og det har ikke vært lettere i år da bidragene alle er favoritter på hver sin måte.
Men her er den altså, 10 år med mine Eurovision-favoritter:


 
10: Sverige: Sanna Nielsen - Undo.
2014 i Danmark.
Poeng fra Norge: 8
Plass i Eurovision: 3.
Vinner: Østerrike.
Conchita Wurst - Rise like a phoenix.
Plass på min topp 10: Ikke på listen.

 
09: Romania: Voltaj - All over again.
2015 i Østerrike.
Poeng fra Norge: 0
Plass i Eurovision: 15
Vinner: Sverige.
Måns Zelmerlöw - Heroes.
Plass på min topp 10: Nummer 3.


08:Romania: Illinca og Alex Florea - Yodel it!
2017 i Ukraina.
Poeng fra Norge: 10
Plass i Eurovision: 7.
Vinner: Portugal.
Salvador Sobral - Amar pelos dois.
Plass på min topp 10: Ikke på listen


07: Litauen: Donny Montell - I've been waiting for this night.
2016 i Sverige.
Poeng fra Norge: 12
Plass i Eurovision: 9
Vinner: Ukraina.
Jamala - 1944
Plass på min topp 10: Ikke på listen.



06: Irland: Ryan Dolan - Only love survives.
2013 i Sverige.
Poeng fra Norge: 0.
Plass i Eurovision: 26 (av 26)
Vinner: Danmark.
Emmelie de Forest - Only teardrops.
Plass på min topp 10: Nummer 2.


05: Litauen: Ieva Zasimauskaitê - When we're old.
2018 i Portugal.
Poeng fra Norge: 12
Plass i Eurovision: 12
Vinner: Israel.
Netta - Toy.
Plass på min topp 10: Ikke på listen.


04: Storbritannia: Blue - I can.
2011 i Tyskland.
Poeng fra Norge: 1
Plass i Eurovision: 11
Vinner: Aserbajdsjan.
Ell og Nikki - Running scared.
Plass på min topp 10: Nummer 3.


03: Irland: Lesley Roy - Story of my life.
2020 i Nederland.
Poeng fra Norge: Kansellert.
Plass i Eurovision: Kansellert.
Ingen vinner dette året.

 
02: Sveits: Luca Hänni - She got me.
2019 i Israel.
Poeng fra Norge: 7
Plass i Eurovision: 4
Vinner: Nederland.
Duncan Laurence - Arcade.
Plass på min topp 10: Ikke på listen.


01: Sverige: Loreen - Euphoria.
2012 i Aserbajdsjan.
Poeng fra Norge: 12
Plass i Eurovision: 1
Vinner: Sverige.
Loreen - Euphoria.
Plass på min topp 10: Nummer 1.

Jeg har pleid å fremheve et bidrag som ikke er på listen min og i år velger jeg det russiske bidraget.
Little Big er en musikalsk humorgruppe som har spesialisert seg på totalt absurde musikkvideoer.
I timesvis har jeg bladd meg gjennom Youtube og har kunnet nyte et mangfold av gruppas elleville videoer og ikke minst dansemoves.
Hvorfor har jeg ikke oppdaget dette tidligere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar