.

.

fredag 12. september 2014

Jeg åpner 9-03


Ny 3-pakning er klar til å åpnes.
Denne gangen har jeg til og med fått den gratis!


Så kanskje det er det som skal til for å finne den rette figuren.
Jeg leter etter Happy hippoen som har vunnet seg en bamse.
Så det er vel bare å begynne å åpne tenker jeg.
Jeg åpner.
Oransje kapsel.
Jeg åpner.
Og der var den!
Pakket inn i plast faktisk.
Tenk at jeg fant Happy hippoen så fort.


Happy hippoene kom til Norge i 1992, men historien om de glade flodhestene startet allerede i 1988.
De er nemlig tyske og så slik ut når de kom ut for første gang.


Da kom de bare ut i Tyskland og fulgte opp en trend der 4 puslespill fulgte hver samleserie.
Disse puslespillene kunne settes sammen til ett bilde.
De la også noen ganger ut større puslespill for salg i butikkene.

Så kom endelig den neste serien med flodhester som da også introduserte dem for et Norsk publikum.


Også den neste samleserien kom til Norge, den gang i 1995.
3 år etter den først ble utgitt i Tyskland.
"Happy hippos holiday".


Men så kom flere serier som vi her i Norge aldri fikk se noe til.
"Die Happy hippo company" kom ut i 1994 og ble bare utgitt i Tyskland.


"Die Happy hippo Hollywood stars" kom ut i 1997 og bla bare utgitt i Tyskland.
Her kan man se Marilyn Monroe hippoen som er med i den nåværende samleserien.


"Die Happy hippo Hochzeit" kom ut i 1999 og ble bare gitt ut i Tyskland og i Østerrike.


Så kom min absolutte favoritt.
"Das impperium spielt verrückt" kom ut i 2002 og ble bare utgitt i Tyskland og Østerrike.


Men i 2010 kom endelig Happy hippoene tilbake til Norge.
"Happy hippo talent show" kom ut i Tyskland i 2009 og her er figurene avbildet sammen med den 10ende figuren som er en DJ.
Denne figuren er egentlig en minnepenn og ble ikke utgitt i Norge.


Andre figurer som ikke er blitt utgitt i Norge er "Choco bons" beholderne som kom ut hver jul.


Ellers finnes det Kinder Maxi egg som er store kinderegg med store kapsler og store figurer.
Jeg kjøpte et slik egg til påske et år men var ikke så heldig å finne en Happy hippo.




Men Happy hippo figurene har gjemt seg inn i mang et Kinder maxi egg:


Så bare et lite sidespor med tanke på figuren jeg nettopp fikk.
"En baby Happy hippo!" utbrøt Bloggenka da jeg viste henne figuren.
En missforståelse som er ganske naturlig, men som jeg unngikk helt fra starten av, da jeg visste at serien er basert på en annen serie fra 1996.


Men mer om bjørnene ved en senere anledning.
Nå vil jeg åpne flere egg.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en....figur...
Det er en slik snu-figur som er to ting på en gang.
Ene veien er det en pingvin, men opp-ned blir det hodet til et nesehorn.
Neshorn? Nes-e-horn? Hva er rett?

Begge er like riktige.

Hmm, da så.
Jeg åpner det siste egget.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en spekkhogger.
Magen er av myk plast og man kan fylle den med vann.
Når man så trykker på magen vil vannet sprute ut av blåsehullet.

Men nå må jeg jo velge meg en ny figur å jakte på til neste uke.
Jeg velger "Marilyn Monroe hippoen".


Gus ville at "Choco" skulle være "Hoc".
Ikke vet jeg hva "Hoc" betyr, men et raskt søk på nettet sa meg at det er forkortelse for "Horten og omegn cykleklubb".
"Bons" ble forresten til "Bonus".
Jeg aner at stavekontrollen min driver med snikreklame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar