.

.

lørdag 24. november 2012

Usportslig om sport 4

Da er dagen kommet.
23 November, deadline for forhandlingene mellom TV2 og Canal digital.
I følge media var de nær en løsning, men tydelig ikke nær nok til at jeg og andre Canal digital kabel-kunder kunne få beholde de TV2-kanalene vi hadde valgt.
For nå er det faktisk de som selv har ønsket å beholde disse kanalene som blir rammet.
De som har valgt andre kanaler i sin valgfrie pakke, vil da heller ikke savne Bliss, Filmkanalen eller Nyhetskanalen.

Nå må jeg innrømme at det er ikke disse kanalene jeg ser mest på, ikke har jeg savner Zebra så mye heller, eller TV 2 Sport kanalene for den del nå som Tippeligaen er slutt.
Faktisk tror jeg TV2 må avvikle disse sports-kanalene nå som C-more tar over Tippeligaen neste år.
For TV2s sports-kanaler har basert seg 90% på å sende Tippeligaen både live og i reprise og i reprise og  i reprise og i reprise.
Det samme gjelder Nyhetskanalen.
Det er de samme nyhetene som går i ''loop'' hele dagen.
Og Filmkanalen sender de samme filmene gang på gang.
Det er regnet ut at kanalene bare på denne ene helgen vil sende hele 80 repriser.

Mange vil nok ikke savne disse ''nisje-kanalene'' og har allerede valgt dem bort fra den valgfrie pakken.
Men jeg selv og mange andre synes faktisk at disse kanalene er et bedre alternativ enn de andre kanalene som tillegspakken har å by på.

 

For etter min mening er faktisk utvalget så tragiskt at jeg velger å ikke plukke ut 3 nye kanaler fra tillegspakken som ertsatning for TV2 kanalene.
Hvorfor velge 3 kanaler man likevel ikke kommer til å se på, for deretter måtte velge tilbake til TV2 en gang til når konflikten løser seg?
For det kommer den til å gjøre, og ganske snart etter mine vurderinger.

Siden sist har TV2 holdt en kampanje gående der de via rullende tekstlinje i beste sendetid har oppfordret alle som vil beolde sine TV2 kanaler om å ringe et telefon nr.
Via dette nummeret blir man oppfordret til og får hjelp til å bytte kabel-leverandør.

Canal digital mente TV2 drev med skremselspropaganda, da det enda ikke var helt sikkert at en ny avtale mellom TV2 og Canal digital ikke ville vinne frem.
De så seg nødt til å sende ut en beroligende pressemelding til sine kunder, der de opplyste om at en løsning i konflikten var nær siden de nå hadde kommet med et nytt tilbud til TV2.
De satte samtidig kanalplass 12 til 15 på sin kanal-liste ut av drift noe som også gjorde det tydelig hvilke kanalplasser de hadde sett for seg at TV2 skulle få.

TV2 gikk fort ut å sa at den snarlige løsningen var en løgn og at de ikke en gang hadde tatt det nye tilbudet seriøst.
For staten har satt nye satser for hva det skal koste å distribuere TV2 og dette vil ikke TV2 rikke seg fra.

Jeg forstår TV2 godt.
Hadde staten pålagt min sjef å lønne meg høyere, og sjefen hadde kalt meg inn til forhandlingsbordet for å presse lønnen min ned igjen, så hadde han ikke kommet særlig langt med det.
Så der mener jeg TV2 har fått et ufortjent rykte på seg som grådige for å ikke ville godta et mindre tilbud.

Så gjorde Canal digital en genistrek som fikk TV2s steinharde forhandlings strategi til å sprekke.
De satte opp en infoplakat på skjermen over Nyhetskanalens sendinger i noen minutter, noe som fikk TV2 til å rope nyhets-sensur og gå til angrep på Canal digital igjen.

Det at de selv hele tiden hadde truet med å sensurere seg selv fra 23 November var glemt, og viktigheten med å ha Canal digital som distributør for sine nisje-kanaler skinte gjennom mer enn noen gang.
Dette gjorde meg optimistisk til at det skulle komme en løsning før nåværende dato.

Canal digital hevder fortsatt at det ikke var med vilje at Nyhetskanalen ble ''sensurert'' og satte Veritas på saken.
Veritas frikjente Canal digital og konkluderte det hele med teknisk svikt.
 
Men nå sitter jeg altså her med bare TV2 hovedkanalen i påvente av en løsning på en konflikt som ingen tjener noe som helst på.
Eller det vil si at TV2 vil tjene penger på situasjonen ved å reklamerer hyppig for sin nett-tjeneste, Sumo, som gir tilgang til alle sine kanaler på internet.

Canal digital får på sin side massiv støtte fra folk som mener at det er tøft å ta opp kampen mot reklamefinansierte TV2 og at den ekstra kostnaden kanalen krever blir som TV-lisens å regne.
Blant annet må kunder som har Riks-TV betale over 1600kr mer i året om de velger å beholde TV2 kanalene i sin pakke etter nyttår.

Slike tall har gjort at vårt boretslag fortsatt har valgt Canal digital og velger å ha is i magen når det gjelder leverandør-bytte.
Selv om enkelte nettsteder hevder at konflikten kan dra ut helt til Mars neste år, velger jeg å tro at fornuftigheten vil seire over surmaget krangling og at det derfor vil gå mot en snarlig løsning på denne barnslige maktkampen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar