.

.

lørdag 3. november 2018

8 år med 80's


Nå har jeg blogget i 8 år(!)
I den anledning har jeg sett tilbake på 8 år med blogging, og mangel på sådan.
Det hele startet 1 November i 2010.
Jeg postet hele 4 innlegg og var med det godt i gang med bloggingen allerede.
Det var scannede reklamer fra Donald-blad samlingen min som den gang dannet bakteppet for mye av bloggingen.
Planen var å blogge ett innlegg hver uke, som hver skulle inneholde to temaer.
Dette gikk helt fint de to månedene som utgjorde 2010.
Bortsett fra at min kone ganske raskt begynte å titulere seg selv som Blogg-enke.

Allerede i Januar 2011 fikk jeg problemer med bloggen min.
Da fikk jeg ikke postet flere bilder på bloggen min som da var på Bloggsoft-plattformen.
Jeg skulle til å gi opp da Blogg-enka hjalp meg over på Blogger-plattformen.


Etter det fortsatte jeg som normalt bortsett fra at min stasjonære PC ble overopphetet og eksploderte.
Ett innlegg i uken ble det og det og i Mai blogget jeg for første gang om Eurovision song contest.
Det var også i Mai jeg startet opp min Blogg nr 2. 


Den startet jeg som en selektiv TV-guide som bare viste de programmene og filmene som ble laget på 80 og 90 tallet.
Dette fordi jeg i arbeidet med den første bloggen oppdaget at mange av de programmene som jeg savnet faktisk gikk på TV fremdeles uten at jeg visste om det.
De druknet rett og slett i de nymotens TV-programmene i de vanlige TV-guidene.
Jeg startet først med å lage en hel uke med oversikt som jeg postet hver mandag.
Men så oppsto det problemer på bloggene mine.
Lengere innlegg lot seg ikke lagre.
Når jeg åpnet et innlegg for å blogge videre var siste halvpart av det jeg hadde lagret stadig forsvunnet.
Så i Juni ga jeg opp å blogge på den første bloggen min.
Det inkluderte også slutten på en kinderegg følgetong jeg hadde.
Jeg konsentrerte meg fullt og helt om TV-guiden som jeg nå delte opp som daglige TV-guider for å korte ned lengden på innleggene.
Tiden jeg sparte på å kutte ut den andre bloggen ga mulighet til å gjøre andre ting med TV-guiden også som å også utvide den til andre hendelser og bursdager fra 80 og 90 tallet knyttet opp mot hver dato.
Denne TV-guiden varte helt frem til nyttår.

Så kom 2012.
Jeg klødde etter noe annet å skrive om annet enn TV-programmer.
Jeg hadde kjøpt meg mange TOPP blader som jeg hadde lyst å blogge om og det skjedde nye ting på kinderegg-fronten som jeg for lengst hadde sluttet å blogge om.
Jeg avsluttet TV-guiden og gjorde den om til "Snackstage".


Der blogget jeg om alt fra fotball til politikk samtidig som jeg relanserte Kinderegg følgetongen.
"Spot" og "TOPP-skatt" så også dagens lys og bloggen bar preg av at jeg blogget om alt som falt meg inn uten faste rammer.



I Mai avluttet jeg Kinderegg-følgetongen for andre gang og lanserte min første topp ti liste fra Eurovision song contest.
Det ble 4 nye innlegg i den andre bloggen min.
Til jul hadde jeg også min første julekalender på bloggen som den gang var om Portveien 2.


Jeg hadde kjøpt en gigantisk bunke med Se & hør blader fra 80 og 90 tallet og kunne derfor bruke klipp fra disse til julekalenderen.
Det ga meg også en ny ide'.

2013 sto det i kalederen og jeg startet året med en retro TV-guide basert på TV-guidene av de nevnte Se & hør bladene.
"Re-klame" og "Back-track" så også dagens lys.



Men i April var det slutt på Retro-TVguiden og den fortsatte som før med blant annet ny Topp 10 liste fra Eurovision.
Ny Julekalender ble det også som var "Skomakergata".
Ingen nye innlegg på den andre bloggen ble det dette året.

Så kom 2014 og jeg relanserte nok en gang kindereggfølgetongen min pluss at jeg startet opp "NRK" som tok for seg alle de nostalgiske programmene som NRK la ut på nett-TV i denne perioden.


Men PC-en min sang på siste verset og jeg kjøpte meg en laptop.
Jeg førte så over alle de mangfoldige1000 scanningene jeg hadde fra Se & hør og lignende.
Så skjedde det som ikke skulle skje.
"Bluescreen of death" kalles det. 
Med andre ord så blir dataen redusert til en blå oppstartskjerm som ikke går an å komme vekk i fra.
Ingenting på maskinen går ann å redde og alt går tapt.
Ny laptop ble løsningen og jeg startet straks med å scanne inn nye bilder.
I April tok jeg også opp tråden igjen der jeg sist avsluttet min retro TV-guide.
Men lykken ble kortvarig.
Rundt en måned etter ble jeg rammet av en ny "Bluescreen og death" noe som også ble en brå slutt på TV-guiden og min videre motivasjon for å blogge.
I September var Kinderfølgetongen skrinlagt for siste gang.
I Desember kom min aller siste julekalender som da var basert rundt "The Julekalender".

2015 kom og i Februar ble også "NRK" skrinlagt.
Jeg trengte noe lett å lystig å blogge om og "Nabovarsel" ble til.


Lystigere ble det i alle fall på hjemmefronten da jeg fikk vite at jeg skulle bli far for første gang.
Bloggingen ble ikke så viktig etter dette.
"Nabovarsel ble skrinlagt"

2016 kom og det gjorde også "Taco", datteren min.
Jeg hadde jo plutselig et tonn med ting å skrive om igjen.
Ikke om nostalgi men livet som småbarnsfar som er en utømmelig kilde til gleder som man vil dele med andre.
Tanken var å kanksje pappablogge litt, men det har jeg ikke helt fått meg til å gjøre enda.


Og for første gang blogget jeg heller ikke om Eurovision.
Jeg prøvde uten hell å relansere "Nabovarsel".
Bare 16 innlegg ble det på bloggen dette året.
Null på den første bloggen min.

Så kom 2017.
Dette var egentlig bare en forlengelse av 2016.
Det meste av følgetonger er lagt død og det ble bare 12 innlegg fordelt på hele året på denne bloggen.
Jeg fikk i alle fall blogget ett innlegg på den første bloggen min.

Så er det 2018 og dette året ser ikke ut til å bli noe bedre.
Jeg prøvde nok en gang å relansere "Nabovarsel".
Men jeg har rett og slett ikke tid til å blogge så mye lenger.
Kone, hus, barn og jobb tar opp så mye tid og energi at bloggen blir nedprioritert.
Og slik er det altså blitt med bloggen min etter 8 år.
Men jeg kommer ikke til å gi meg for som jeg har sagt fra starten:

JEG BLOGGER IKKE MITT LIV
JEG LEVER MIN BLOGG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar