.

.

torsdag 6. november 2014

Jeg åpner 9-10


Ny 3-pakning er på gang og jeg er åpen for å åpne.
Jeg har vært max heldig til nå så det er vel bare å starte.
Jeg åpner.
Det er en oransje kapsel.
Jeg åpner.
Det er.....
Crazy crocosen som jeg har fra før.
Dermed slutter den lange rekken av ulike figurer.
Det måtte jo skje før eller senere.
Dermed kan jeg konsentrere meg om egg nummer to.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en Koala.
Den har noen ører av filt.
Hva kan man si om koalabjørner?

Først og fremst: Koalaen er IKKE en bjørn.
Den er et pungdyr.
Den lever bare i Australia, spiser for det meste eukalyptus, og sover opptil 20 timer i døgnet.
De er hovedsaklig våkne om natten der de bruker mesteparten av tiden på å spise.
Gjennomsnitlig er de bare aktive 4 minutter i døgnet og har få naturlige fiender.
Vanlig dødsårsak hos en koala er at tennene råtner og forsvinner slik at de sulter ihjel.
Ungene fødes etter bare en drøy måned i magen.
Da er de fremdeles på embryo-stadiet og kryper ned i morens pung.
Etter ett år er de ferdig utviklet og flytter ut av pungen.
Koalaen har en normal levetid på mellom 13 og 18 år.

Så til det tredje og siste egget.
Jeg åpner.
Gul kapsel igjen.
Jeg åpner.
Det er en frisbee, freesbie, frisbi?

Frisbee er riktig, eller sendeplate/sendebrett om du vil.
Navnet Frisbee kommer av bakeren William Russel Frisbie.
Han spesialiserte seg på pai og lot byens unger leke seg med pai formene sine.
En av ungene var Fred Morrison som senere utdannet seg til snekker.
Han lot seg inspirere av sin barndoms lek og utviklet det vi i dag kaller for en Frisbee.

Dermed er alle eggene åpnet for denne gang og ingen ny figur er dukket opp.
Men neste uke skal det bli andre boller...eller paier. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar