.

.

onsdag 29. oktober 2014

Jeg åpner 9-09


Så var det jaggu på tide å åpne en ny 3-pakning.
Jeg begynner selvfølgelig med egget som har den oransje kapselen.
Jeg åpner.
Jepp, oransje kapsel.
Jeg åpner.
What!?
Den er en Good sheep!
Altså sauen med propellen.

"Good sheep / Wild sheep" dukket opp i 2008.
De kommer fra Tyskland der de gikk under navnet "Gute schafe, Wilde schafe".
 



De hvite sauene var gode og de svarte sauene var ville.
Hva er det egentlig som skiller svarte og hvite sauer?
Er det forkjellige typer saueraser eller?

Nei det er det faktisk ikke.
Det hele har med gener å gjøre.
Det hvite genet er dominant, men av og til hender det at to hvite sauer får et sort lam.
Mikser man sorte sauer med hvite blir lammet som oftest hvitt.
Men to sorte sauer får som regel et sort lam.
I gamledager ble det å ha et sort får i flokken sett på som ulykke.
Og skulle det skje noe ille var det ikke uvanlig at det sorte fåret derfor fikk skylden for at ting gikk galt.
Selv den dag i dag brukes uttrykket "familiens sorte får".

Jeg har trodd at sorte får ble utstøtt fra flokken eller noe.

Sorte og hvite sauer kommer godt overens.
Det er nok den sorte sauens rolle som syndebukk som er opphav til uttrykket.

Mens vi er inne på det:
Syndebukk?

Syndebukken kommer fra Bibelen.
Der kunne man kvitte seg med sine synder ved å legge hånden på hodet til en geitebukk, bekjenne sine synder og sende geiten av gårde ut i ødemarken.
Da ville bukken ta med seg syndene dine.
Ofte bar bukken syndene til en hel landsby før den ble sendt av gårde.

Da har jeg faktisk lært noe i dag også.
Jeg trodde faktisk at det var bukken selv som hadde syndet.
Men nå over til egg nummer to.
Nei, vent.
Må ha med at "Good sheep / Wild sheep" aldri kom til Norge og at de også kom ut som bamser.


Sånn, nå kan jeg åpne egg nummer to.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en bil.
En som man kan trekke bakover og som skyter fart når man slipper den.
Jeg har fått en bil i samme serie før.

Da åpner jeg egg nummer tre.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en.... bil til.
En gul bil med gjennomsiktig panser.
Jeg har faktisk fått en bil før i samme serie her også.

Da blir det faktisk ekstra spennende til neste gang.
Klarer jeg å få 10 ulike figurer på rad?


Gus vil bare informere at Gaute Scheie og Hilde Scheie aldri kom til Norge.
Og at han er enig i at de begge kom ut som bamser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar