.

.

fredag 29. august 2014

Jeg åpner 9-01


Da er det Fredag.
Det betyr at jeg har skaffet meg en 3-pakning Kinderegg.
Denne gangen er det 40års jubileum på gang, og gamle håndmalte figurer er selvfølgelig invitert på festen.
Med hele 14 forskjellige figurer å samle blir det en utfordring å få samlet alle sammen.
Men jeg skal prøve å samle alle gjestene i ukene fremover.

Å finne egget med den håndmalte figuren er ikke noe problem.
Alle eskene har egget til venstre når boksen sees forfra.
Nytt denne gangen er at jeg vil åpne samlefiguren først hver gang i stedet for å vente til slutt.

Og hvorfor vente?
Jeg åpner det første egget.
Oransje kapsel selvfølgelig.
Jeg åpner.
Det er pingvinen i tømmer-renna fra "Funny pingos".


Dette er den sjette samleserien som kom til Norge.
Den kom i 1995 på tross av at den allerede i 1992 ble utgitt i Tyskland.
Tyskland er "Kinderegg-mekka" nummer en, og bare en liten del av det som blir utgitt av figurer kommer ut i resten av Europa.


Etter å ha gitt ut "Funny pingos" i 1992, eller det som i Tyskland het "Peppy pingos", ble serien så populær at det i 1994 kom hele 2 oppfølgere:

Tyske "Peppy pingo party".


Og den italienske "Pingui beach".



Sistnevnte var mer eller mindre en kopi av en annen samleserie fra 1992 som heter "Happy hippos holiday".


Ingen av seriene fra 1994 fant sin vei til Norge.
Etter to tette samleserier fra pingvinene ble det helt stille.
Helt til Happy hippos inviterte til bryllup i 1999.



Heller ikke denne gangen ble det norges-lansering.
Og det var også siste gang man så noe til disse pingvinene.
Men det er også verdt å nevne at de også har funnet sin vei inn i "Kinder choko-bon" verdenen.
Hver jul ble det nemlig gitt ut spesielle figurer fyllt med choko-bon sjokolade.



Men nå over til de to andre eggene.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er ei mus.
Altså, ikke en ekte mus men en slik som er rosa på innsiden av sprekken og som man kan skyve ting mellom.
Den er glatt og ikke hårete.

Så over til det siste egget.
Jeg åpner.
Gul kapsel.
Jeg åpner.
Det er en figur man kan male med.
Føttene er to små malerskrin i gult og blått, og håret er en pensel.
Med følger et papir med tegninger som man kan fargelegge.
 
Da gjenstår det bare å velge en spesifikk figur å jakte på.
Og den jeg velger er Happy hippoen som holder en Happy hippo-bamse.
Jakten er i gang!

  
Gus (stavekontrollens) versjon av kinderseriene:
Funny pingos - Finn pines.
Peppy pingo - Pepper pung.
Pingui beach - Pung broch.
Happy hippos holiday - Happy hipp Hilda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar