.

.

lørdag 10. mai 2014

Eurovision 2014

 
Da er det Eurovision tid igjen, og som vanlig her på bloggen min så er det ikke noe jeg lar forbigå i stillhet.
Jeg har jo flere ganger blogget om mitt forhold til musikk generelt og ikke minst Melodi Grand Prix.

Også i år har jeg laget min helt egen topp 10 liste over alle bidragene.
Og som vanlig registrerer jeg at min musikksmak ikke akkurat samsvarer helt med resten av Europa, noe jeg trives ganske godt med.
Ikke nok med at min favoritt i fjor havnet på en aller siste plass i finalen, så har halvparten av låtene på min liste i år ikke en gang kvalifisert seg.
Og det er ganske godt gjort når 3 av listens andre deltakerland faktisk er automatisk med som en del av "De 5 store" (Storbritannia, Spania, Tyskland, Italia og Frankrike).
Jeg har som vanlig ikke med Norge på listen min, da jeg ikke har noen mulighet til å sende noen stemmer til oss.
 
I år er det Carl Espen Thorbjørnsen som skal representere Norge med låten "Silent storm".
Han kvalifiserte seg til finalen og skal opptre som land nr 5.
Noen som også skal opptre i finalen er:

 

10: Tyskland.
Elaiza - Is it right.
Elaiza er en jente-trio bestående av Elzbieta Steinmetz, Yvonne Grünnwald og Natalie Plöger.
Etter å ha vunnet "Beste nykommer" i "Women of the world" festivalen ga de i Januar ut låten "Is it right". 
Og via YouTube meldte de seg på Eurovision i håp om å få den siste "Wildcard" plassen.
De ble valgt ut som en av 7 wildcard som måtte kjempe mot hverandre for en plass i finalen.
Elaiza vant og fikk bli finalens wildcard blant finalens 9 andre deltagere.
Så måtte alle 10 gjennom flere avstemminger til det til slutt sto igjen to finalister, der Elaiza til slutt vant med 55% av stemmene.
Frontsangeren har polsk mor og ukrainsk far, noe som gjenspeiler det litt særegne soundet, og låten nådde en 4 plass på den tyske hitlisten.
Tyskland har 2 seiere i Eurovision å vise til og har siden 1998
automatisk kvalifisert seg til finalen som en av "De 5 store".
De skal opptre som land nr 12.

Tysk trekkspillmusikk er vel ikke det som ligger mitt hjerte nærmest.
Heller ikke "skrangle-pop" som jeg kaller det.
(Den rette sjangeren er faktisk "ny-folk")
Så hva gjør denne låten på listen min?
Den har et refreng som trollbinder meg.
Fengende, annerledes, og nesten hypnotisk.
Den taper seg litt i versene noe som gjør at den havner på bunnen av listen.


   

09: Latvia.
Aarzemnieki - Cake to bake.
Aarzemnieki betyr "utlending" og er en kvartett med tyske Jöran Steinhauer i spissen.
Han har tidligere bodd en periode i Danmark.
"Cake to bake" synges på en blanding av engelsk og latvisk.
Så når det så fengende synges "Cep kuku" i refrenget så er det faktisk latvisk for "Bake kake".
Latvia har en seier og en tredjeplass å skilte med i Eurovision.
Men de har ikke kvalifisert seg til finalen siden 2008, noe de heller ikke klarte i år.

Den andre låten på listen min innen "Folk" sjangeren.
En slags "guilty pleasure" sang for min del.
En sang som er så enkel og naiv og så useriøst tullete.
Men jeg får den rett og slett ikke ut av hodet.
Av alle årets låter er det denne som har klistret seg hardest fast i hjernebarken min.
Så derfor gjemmer jeg den nede på en 9-ende plass slik at jeg kan prøve å beholde et snev av verdighet.

 

08: Estonia.
Tanja - Amazing.
Tanja Mihhailova ble født 19 Juni 1983 i Russland.
 Som liten flyttet hun til Estonia og begynte å delta i sangkonkurranser.
Hun fikk roller i flere musikaler og dannet etterhvert også tecno-duoen "Nightlight duo" sammen med Ly Lumiste.
De ga ut 2 album der ett av albumene vant Estonias pris for årets beste album.
"Nightlight duo" deltok også 2 ganger i den Estiske Eurovisjonsfinalen der de kom på andre og fjerde plass.
Så ble duoen oppløst og Tanja gikk videre til en ny duo, "Jz Belle", og der etter trioen "Sunday mood".
Nå er hun soloartist med låten "Amazing" som hun har vært med på å skrive selv.
Estonia har en første plass og en tredjeplass å skilte med i Eurovisjon.
Norge har høstet godt av Estonias deltakelse, da Norge ligger på tredjeplass på listen over landene som Estonia har gitt flest poeng til i finalene.
Estonia klarte ikke å kvalifisere seg til årets finale.

Dette er en sjanger som passer meg bedre enn 9 og 10 plassen.
Fengende dance-rytmer er noe som pleier å fylle mine topp 10 lister.
Men fengende rytmer til tross blir denne låten litt ensformig og kjedelig i lengden.
Så av sin sjanger blir dette den nederste plasseringen.

 

07: Israel.
Mei Finegold - Same heart.
Meital Slonimsky ble født 16 Desember 1982.
Hun skolerte seg først som operasanger, før hun fort fant sin plass i den litt mer rockete sjangeren.
Og det var rock hun ble ble mest kjent for da hun havnet på 3 plass i den israelske Idol-konkurransen i 2009.
Vanligvis er hun vokalist i bandet "Disiac", men skal i Eurovision opptre som soloartist.
Israel har 3 seiere og 2 andreplasser på merittliste men har ikke kvalifisert seg til finalen siden 2010, noe de heller ikke klarte i år.

Mer fengende dance musikk.
Litt røffere denne gangen, noe jeg liker.
Jeg synes det er tøft hvordan de har rocket opp låten.
Tror kanskje den har hatt fordel av å ha blitt sunget bare på engelsk, og det er vel kanskje dette som trekker litt ned.


 

06: Storbritannia.
Molly - Children of the universe.
Molly Alice Smitten-Downes ble født 2 April 1987.
Hun er egentlig en etablert dance-artist, mest fra dancegruppen "Stunt".
Hun har også gitt vokal til artister som "Basshunter" og "Darren Styles".
Men nå er det en ballade som gjelder, skrevet sammen med svenske Anders Hansson.
Storbritannia har fem seiere å vise til i Eurovision, men den siste kom i 1997.
Der etter har de kommet sist hele 3 ganger.
De er en del av "De 5 store" og er automatisk med i finalen, der de skal opptre aller sist som land 26.

Da er vi mer i ballade-land.
Jeg mener det er balladenes år i årets Eurovision.
Selv om listen min ikke akkurat reflekterer dette.
Dette er en kjempefin ballade som desverre har litt elementer i seg som gjør at den ikke når helt opp hos meg.
Er ikke helt overbevist om den "Power to the people" passer helt inn.

 

05: Irland.
Can-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat.
Can-Linn er en irsk gruppe som har fått med seg vokalisten Kasey Smith på laget.
Hun er født 29 Mars 1990 og har en fortid som vokalist i gruppen "Wonderland".
Hun kom på tredjeplass i den Irske Eurovision finalen i fjor.
i år lyktes hun endelig og skal fremføre "Heartbeat" som blant annet er skrevet av svenske Jonas Gladnikoff, som også sto bak Irlands bidrag fra 2012, "It's for you".
Med sju seiere i Eurovision er Irland det mestvinnende landet.
Men de siste årene har det ikke gådt så bra for Irland som endte på sisteplass i fjor.
I år kvalifiserte de seg ikke en gang til finalen.

Melodiøs og bra låt som vokser etterhvert som man hører den.
Jeg liker at den har det litt irske "soundet", men den durer og går i samme tonene helet låten og jeg skulle gjerne sett at den løftet seg litt mot slutten, satt i et ekstra gir etter "mellomspillet" slik som ellers er vanlig i Eurovision.
 
 

04: Makedonia.
Tijana - To the sky.
Tijana Dapcevic er født 3 Februar 1976 av makedonsk far og serbisk mor.
Hun har vunnet førsteplassen på flere musikkfestivaler og har med seg sin lillesøster, Tamara, til å kore for seg i Eurovision.
Makedonia har en 12 plass fra 2006 som beste plassering å vise til.
Siden semifinalene ble innført har de bare kvalifisert seg en eneste gang (2012) og heller ikke i år blir det noe finale på Makedonia.

Jeg digger denne låten.
Den er utrolig fengende og det er et bra driv i den.
Den grep meg nesten med en gang og jeg har egentlig ganske lite å utsette på den.
Men mer fengende kan det faktisk bli:



03: Romania.
Paula Seling & Ovi - Miracle.
Paula Seling og Ovidiu Cernauteanu deltok også for Romania i 2010 med låten "Playing with fire" som endte på en tredjeplass.
Hun er fra Romania, der hun er stor stjerne og har vært mentor i rumenske "X-factor" og har dubbet flere Disney-filmer til rumensk.
Hun har også kommet på tredje plass i rumenske "Skal vi danse" og har gitt ut duetten "I'll show you" med Alexander Rybak.
Han er halvt rumensk og halvt norsk og bruker Jacobsen som etternavn her i Norge.
Han har en lang fartstid i Eurovision også her i Norge.
Han har deltatt i norsk Melodi Grand Prix både i 2006 og 2009 med låtene "The better side of me" og "Seven seconds".
I 2012 var han også med som låtskriver for Reidun Sæther og låten "High on love".
Årets bidrag har norsk låtskriverhjelp og er produsert av norske "Beyond 51" som også produserte norges bidrag fra 2011 "Haba haba" med Stella Mwangi.
Romania har 2 tredjeplasser som beste plassering og skal opptre som land nr 4 i årets finale.

En utrolig fengende låt som jeg har digget i lang tid nå.
Jeg vet ikke helt hva det er med den men jeg får litt "Cascada" feeling, noe som for min del er en positiv greie.
Det mest fengende bidraget i år og en soleklar pallplassering.


 

02: Spania.
Ruth Lorenzo - Dancing in the rain.
Ruth Lorenzo Pascual ble født i Spania 10 November 1982.
Familien flyttet etterhvert til Amerika og hun er mest kjent for å ha deltatt i britiske "X-factor" i 2008, der hun hadde Dannii Minogue som mentor.
Hun kom til slutt på femte plass, og ble kjent for å blande spansk og engelsk i sangene som hun fremførte.
Hun startet egentlig som opera-sanger men har også en fortid i rockeband.
"Dancing in the rain" nådde førsteplass på den spanske iTunes listen.
Spania har 2 førsteplasser på merittlisten.
Den siste i 1969.
I nyere år er Spanias beste plassering en andreplass fra 1995.
Som en del av "De 5 store" er de automatisk kvalifisert til finalen.

Dette er en fantastisk og stor ballade.
Så bra synes jeg den er at den har vippet opp og ned fra førsteplassen.
Jeg vet ikke helt hva som gjør at den ikke nådde helt opp til slutt, men førsteplassen går i alle fall til:

 

01: Sverige.
Sanna Nielsen - Undo.
Sanna Viktoria Nielsen er født 27 November 1984.
Hun har intet mindre deltatt i den svenske Melodifestivalen hele 7 ganger.
2001, 2003, 2005, 2007, 2008, 2011 og 2014.
Fra før hadde hun en andre og en tredjeplass, men i år gikk hun altså helt til topps med låten "Undo".
Den har toppet den svenske "Digilistan" og nådd en andreplass på den svenske hitlisten.
Sverige har 5 seiere og like mange tredjeplasser å vise til i Eurovision og skal opptre som land nr 13 i årets finale.

Nok en gang er Sverige min favoritt.
Jeg vet ikke helt hva det er med svensk musikk.
Kanskje det er fordi at jeg følger med på Melodifestivalen hvert år på lik linje som Melodi Grand Prix.
I alle fall har Sverige sneket seg opp på førsteplassen på listen min som det eneste nordiske bidraget i år.


Jeg ser at det er en ganske kvinne-dominert liste jeg har i år.
Så jeg tenker at jeg må fylle på med litt testosteron og avslutte med et bidrag fra en av de virkelige mannlige og skjeggete artistene, bare for å få opp macho-faktoren en smule.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar