.

.

fredag 17. mai 2013

Fatal Digital

16 Mai, fotballens festdag og en dag å se frem til på mange måter.
Aafk flagget vaiet fra balkongen og jeg slappet av litt på dataen og blogget litt mens Blogg-enka lå på sofaen forran TV-en og slappet av hun også.
Plutselig forsvant bildet fra TV-skjermen og en beskjed om at antenne-signalet var for svakt kom opp.
Samtidig forsvant internettet og på modemet blinket et enslig grønt lys hånende imot oss.
Klokken var rundt 15:00 på denne tiden.
Vi ringte Canal Digital, kom igjennom ganske raskt og fikk til beskjed at det ikke var registrert noe problem og at vi bare måtte vente litt.
Kabler og ledninger gikk ut og inn og alle tenkelige metoder ble forsøkt før vi etter en halvtime konstanterte at ingenting nyttet.
Signalet var og ble borte.
En ny telefon til Canal digital kunne fortelle oss at problemet var omfattende og at hele området var rammet.
Forventet rettetid var satt til 18:00.
Samtidig fikk jeg tilbud om å abonnere på en SMS-tjeneste som kunne oppdatere meg fortløpende om problemet.
Dette takket jeg ja til.
Jeg og Blogg-enka så på hverandre.
Nå fikk Canal Digital virkelig ordne opp, for fotballkampene begynte klokken 18:00. og de skulle aldri få ødelegge fotballens festdag for oss.
Vi har nemlig gjennom Canal Digital abonnert på alle C-more kanalene slik at vi kan se alle bortekampene til laget vårt.
I dag skulle Aafk møte Brann borte, og etter å ha vunnet forrige runde 7-1 var forventningene ikke små.

Klokken ble 18:00.
Ingenting skjedde på hverken TV eller internet.
Jeg så på mobilen og så heller ingen tekstmeldinger fra Canal Digital, så jeg regnet med at fristen for retting ikke var blitt utsatt, for da hadde jeg jo blitt lovet beskjed.
18:15. ringte jeg superfrustrert tilbake til Canal Digital.
Etter å ha hørt på en summetone i 45 minutter kom jeg endelig igjennom og fikk vite at ny rettetid var satt til 21:00.
Etter å ha lettet alle mine frustrasjoner over på den stakkars mannen i telefonen, hadde jeg ikke noe annet valg enn å håpe at ting ordnet seg til klokken 21:00.
Da fikk jeg i alle fall se Margaret Berger ta seg videre til finalen i Eurovision.
Tiden gikk og stemningen ble surere og surere, ikke minst for at Aafk presterte å tape 2-0.
Blogg-enka har 3G på sin I-pad, så hun kunne følge kampene på VG-live.

C-more reklamerer for at man kan ta med seg C-more over alt hvis man har nettbrett.
Som jeg har blogget om før så er dette en sannhet med modifikasjoner.
Man kan alltids laste ned C-mores applikasjon, men man må logge seg inn for å se noe som helst.
Og under innlogging kommer det frem at man bare ved enkelte leverandører av C-more har tilgang til å logge seg inn.
Og Canal Digital er ikke en av dem.
Så kan man gå på nettet å se hva man skal gjøre som Canal Digital kunde.
Nemlig å bruke Canal Digitals filmleietjeneste GO.
Der finner man filmene og seriene til C-more gratis tilgjengelig for alle med C-more abonnement.
Å logge seg inn er ikke noe problem, men man må ha en spesiell media-avspiller for å se noe som helst.
En avspiller som ikke er kompatibel med Apple-produkter.
Dermed er det et dødfødt prosjekt for noen med Canal Digital å se C-more via I-pad.

Klokken blir 21:00.
Ingenting er skjedd fremdeles.
Nå har TV og internet vært borte i 6 timer.
Igjen er heller ingen tekstmeldig tikket inn på min mobil.
Etter å ha ringt Canal Digital enda en gang og tastet inn postnummeret, får jeg til beskjed at rettetiden er satt til 23:00!!!

Joda, Eurovision kan ses på I-pad men frustrasjonen på dette tidspunktet steg til uante dimensjoner.

Klokken ble 23:00.
Ingenting skjedde, telefonen til Canal Digital var stengt og abonnement tjenesten som sender tekstmeldinger som skal oppdatere om problemene fremsto som en like stor vits som Canal Digitals lovnader om oppretting.
23:20. kom endelig signalene tilbake igjen.
Etter å ha vært borte i nesten 9 timer.
Hele kvelden føltes rett og slett ødelagt på dette stadiet.
Det som startet som en festdag endte opp som en dag full av frustrasjon og sinne.
Canal Digital står ikke akkurat så veldig høyt i kurs for øyeblikket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar