.

.

søndag 11. august 2019

Ferie som er sommerferie IV



Da er enda en sommerferie over for min del og turen gikk nok en gang til Kreta.
Etter at jeg var der i fjor og så at Pepsi hadde en retrokampanje gående så har jeg ventet på at noe lignende skulle skje i Norge.
Men nei, her til lands skjønner man ikke at slikt kan bli en suksess.
For suksess ble det og Pepsi bestemte seg for å utvide det som var ment å være et limited edition stunt.
I år er det nemlig boksene sin tur til å få retro design.





Man skulle jo tro at Pepsi også bestemte seg for å retrofisere flere produkter etter suksessen med Pepsi.
Og det har de også gjort.
En velkjent 90 talls figur er tilbake på 7Up flaskene.



Han heter Fido Dido og var maskot for 7Up på store deler av 90 tallet.
Men her er det bare snakk om gjenbruk av maskoten og ikke logoen i seg selv.
Her er flasken sammen med min retro 7Up T-skjorte som har logoen som ble brukt fra 1985-1990.


Men heller ikke her har Norge noen planer om å følge opp.
Kampanjen er nemlig veldig begrenset.
Og det var det jeg fant på Kreta i år.
Jumbo kjøpesenteret hadde ingenting å by på og Monsterville hadde flyttet ut av Chania og til større lokaler i hovedstaden Heraklion.
Så når jeg kom tilbake var det godt å oppdage et nytt Nostalgi-kryss i bladhyllen.


Men det var noe som skurret.
Bladet er nemlig dedikert til 60, 70 og 80 tallet.
Og alle som vokste opp rundt de tidene vil finne mye nostalgi i bladene.
Men hva med dem som vokste opp på 90 tallet?
Bladene er kjemisk fri for 90 talls nostalgi desverre.
Som bladet selv beskriver:


"Dette bladet er helt og holdent innredet med farger, former og minner fra 60-, 70-, og 80- tallet".

Derfor var det med undring jeg så en liten skapning på forsiden.



Dette er en Furby og slike ble aller først lansert så sent som i 1998.
Det er ganske kynisk å slenge med noe 90 talls nostalgi på forsiden for å selge flere blader.
Folk som vokste opp på 90 tallet vil bli nostalgiske og tro at dette bladet er noe for dem.
Men bladet er ellers fri for alt som har med 90 tallet å gjøre.
Så smekk på fingrene til Egmont for det stuntet der.

Ellers kan jeg avslutte med noe mere positivt, og det er at dataen min har vært hos "doktoren" og er endelig friskmeldt.
Så da lar jeg Fido Dido avrunde innlegget med en godbit fra 90 tallet.

           

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar