.

.

søndag 28. oktober 2018

Go'jenta


I dag kom den triste nyheten om at Vera Micaelsen er død.
Etter langvarig kamp mot livmorhalskreft ble hun bare 43 år gammel.

Da jeg gikk på skolen var det ekstra stas å komme hjem på Fredager.
Ikke bare fordi det var helg, men fordi man kunne senke skuldrene til ett av mine favorittprogrammer.
I 1995 startet nemlig TV-programmet "Go' Elg" opp hver Fredag på NRK etter skoletid med Jan Erik Larssen og Vera Micaelsen som programledere.


Det ble kjempestort og alle jeg kjente skulle hjem hver Fredag for å få med seg programmet.
Det gikk live så man kunne ringe inn til programmet.
Man kunne også skrive inn og delta i konkurranser.


Musikkvideoer, gjester, humor og diverse serier gjorde det hele til noe man bare måtte ha det med seg.
I motsetning til "Midt i smørøyet" og lignende programmer der programlederne bare leste opp manus, var "Go' Elg" veldig befriende da det hadde en mye mer uhøytidlig tone der programlederne stadig vekk improviserte.


Vera var programleder fra 1995 til 1996, da hun gikk over til programmet "VeraVera" sammen med Vera Kvaal.
Hun ble erstattet av Stine Buer.
I 1999 ble både Jan Erik og Stine erstattet av Shaun Henrik Matheson og Gunhild Dahlberg som holdt det gående til 2000.
Da var det omider slutt for "Go' Elg" som ble erstattet av "Trigger".

Som tenåring skal det jo sies at høydepunktet for min del ble "Ocean girl" (1994-1997), den faste sci-fi serien i "Go' Elg".


Jeg kan også nevne en annen favoritt.
Animasjons-serien "Gogs" (1996-1998).


Og selvfølgelig var Vera Micaelsen en favoritt som programleder.
Når jeg har tenkt på TV-programmet i etterkant så har jeg alltid tenkt på henne, selv om hun bare var med de første årene.
Hun var virkelig med på å gi meg en Go' start på helgene i ungdomstiden.

1 kommentar:

  1. Koselig innlegg med et koselig gjensyn med flere ting jeg hadde glemt!

    SvarSlett