.

.

tirsdag 9. mai 2017

Eurovision 2017


På Lørdag er det finale i Eurovision song contest.
Som vanlig har jeg mine favoritter, og har hvert år laget min egen topp 10 liste her på bloggen min.
I år er det et aldri så lite comeback etter at jeg i fjor, som nybakt pappa, hadde en liten (les stor) bloggpause.
I år er det Ukraina som arrangerer finalen etter å ha vunnet folkets hjerter i fjor.
Og reaksjonene lot ikke vente på seg.




I år skal JOWST gripe øyeblikket for Norge i den andre semifinalen som land nr 12 på Torsdag sammen med blant andre de to øverste plasseringene på listen min.
For å ikke glemme de 3 nederste:

10: MALTA - Claudia Faniello - Breathlessly.



Claudia er en kjent artist i Maltas Grand Prix sammenheng.
Hun har deltatt hele 8 ganger tidligere uten å nå helt frem til den europeiske finalen.
De beste plasseringene var i 2008 og 2012 da hun kom på andre plass.
Men i år klarte hun endelig å gå helt til topps og skal representere Malta i landets 30ende år som deltagerland i som land nr 4 i den andre semifinalen.
Fra før av har Malta 2 andreplasser og 2 tredjeplasser å vise til i finalen.

En vakker ballade som minner meg litt om "Colors of the wind" fra "Pocahontas".
Jeg har få ballader i toppen i år men denne fortjente å karre seg inn på min topp 10 liste.

09 - IRLAND - Brendan Murray - Dying to try.

 

Brendan Murray er 20 år og har en fortid i boybandet "Hometown" som stort sett bare har gjort det stort i Irland.
De har utgitt bare 1 album og 4 singler men klarte å gå til topps hele 2 ganger på den irske singel-listen.
Nå som bandet har tatt pause går han nå solo og vil representere Irland i den andre semifinalen som land nr 9.
Irland har en sterk fortid i Eurovision med 7 førsteplasser, 4 andreplasser og 1 tredjeplass.
Men de siste årene har ikke vært like hyggelige.
Etter en sisteplass i 2013 har de ikke en gang klart å kvalifisere seg til finalen de 3 siste årene.
Og da er det jo bra at Ryan er "dying to try".

Enda en ballade og denne løfter seg til gåsehud fraseringer.
Det er jo ingen hemmelighet at jeg har en liten svakhet for svenske låtskrivere heller.
Men dette er ikke balladenes år for min del og denne blir kanskje litt for enkel.

08 - BULGARIA - Kristian Kostov - Beautiful mess.



Kristian Konstantinov Kostov er bare 17 år og er født og oppvokst i Russland.
I 2014 var han en av 6 finalister som kom til finalen i barneversjonen til russiske "The voice" men ble ikke blant de 3 beste.
Ettepå dro han til Bulgaria, der han har en del av slekten sin.
Der deltok han i bulgarske X-Factor der han endte på andreplass.
Etterpå har han blitt i Bulgaria og skal nå representere landet i den andre semifinalen som land nr 15.
Bulgaria deltok for første gang i 2005 men uten å kvalifisere seg til finalen.
De har faktisk bare klart å kvalifisere seg to ganger.
Senest i fjor etter å ha stått over å delta både i 2014 og 2015.
Da gjorde de det også til gangs og endte på en 4 plass i finalen.

OK, enda en ballade og heller ikke den siste.
Men listen er så vidt begynt og det er sjeldent en eurovision-ballade er så tidsriktig og kult arrangert.
Også er det jo en svenske med i låtskrivingen.
Og appropos Sverige:

07 - SVERIGE - Robin Bengtsson - I can't go on.

 

Robin ble kjent i 2008 da han tok en tredjeplass i svensk Idol.
Etter å ha kommet på femteplass i Melodifestivalen i fjor så var det nå endelig hans tur til å gå videre til den internasjonale konkurransen.
Der vil han være aller først ut i den første semifinalen.
Sverige arrangerte finalen i fjor etter å ha vunnet Eurovision for sjette gang.
De har også 1 andreplass og 6 tredjeplasser.

Ingen overraskelse kanskje at Sverige er på listen min.
I fjor var faktisk første gang på mange år at de ikke nådde min topp 10 liste.
Jeg har hatt refrenget til denne sangen på hjernen siden jeg hørte den for første gang.
Så eneste grunnen til at denne ikke når lenger opp er at jeg begynner å bli litt lei den.

06 - ESTLAND - Koit Toome and Laura - Verona.

 

Koit er en allsidig artist som allerede på 90 tallet var en del av duoen "Code one" og i 1998 endte han opp med  å få representere Estland i Eurovision der han endte på en 12 plass.
I nyere tid har han blant annet vunnet "Skal vi danse" og dubbet flere tegnefilmer, blant annet som stemmen til "Lynet McQueen".
Nå er han tilbake i Eurovision, denne gangen sammen med Laura Põldvere som også er tilbake etter å ha representert Estonia i 2005 med gruppen "Suntribe" og som soloartist i 2007.
Hun prøvde også å kvalifisere seg i 2009 noe som endte med en tredjeplass og i fjor der hun endte på en andreplass.
Nå har de altså slått seg sammen og skal representere Estland i den andre semifinalen som land nr 17.
Estland har bare 1 seier og 1 tredjeplass å skilte med i Eurovision og klarte ikke kvalifisere seg til finalen i fjor.
Det tror jeg blir en endring på i år.

Dette er Eurovision tvers gjennom.
En fengende låt jeg faktisk også kan slappe av til.
Her stemmer det meste, men desverre er det så mye bra i år at den forsvinner litt i mengden.

05 - FINLAND - Norma John - Blackbird.

 

Norma John består av pianisten Lasse Piirainen og vokalisten Leena Tirronen.
Selv om duoen har vært aktive siden 2008 er "Blackbird" deres første singel.
De har selv skrevet låten og skal opptre med den i den første semifinalen som land nr 7.
Med hele 9 sisteplasser (Norge har 11) så har det ikke akkurat gått veien for Finland i Eurovision.
Men de har i alle fall "Lordi" som tok hjem seieren i 2006.

Her har jeg nesten ikke ord.
Noe så fortryllende vakkert.
Og tenk hvor mye annerledes dette kunne blitt.
En annen som konkurrerte om å representere Finland i år var nemlig Günther.
"Mmmm you touch my tralala" Günther. "My ding-ding-dong".
Men slik ble det heldigvis ikke da dette var soleklart den beste låten og den beste balladen i år.  

04 - TYSKLAND - Levina - Perfect life.

 

Isabella Levina Lueen er ganske fersk som artist og har nettopp sluppet sitt første album "Unexpected".
Hun studerer for øyeblikket på London college of music der hun utdanner seg til musikk-manager.
Men kanskje blir det endringer i disse planene etter at hun selv skal opptre i selve finalen siden Tyskland hvert år er direkte kvalifisert.
Tyskland har 2 seiere, 6 andreplasser og 5 tredjeplasser på meritt-listen.
Men har de 2 siste årene hanket inn bare sisteplasser.

Perfect life er en nesten perfekt poplåt.
Men den gjør for lite for å heve seg det lille ekstra.
Den fortsetter i samme sporet hele veien ut.
Ikke at det gjør noe, men i forhold til topp 3 blir den litt kjedelig. 

03 - HELLAS - Demy - This is love.

 

Demitra Papadea slo igjennom i Hellas i 2012 og har siden vært en av de hotteste artistene i Hellas.
Hun har toppet listene flere ganger og mottatt utallige priser, blant annet en MTV Europe music award.
Nå skal hun legge resten av Europa for sine føtter i den første semifinalen som land nr 10.
Hellas har 1 seier og 3 tredjeplasser i Eurovision.
I fjor var den aller første gangen de ikke kvalifiserte seg til finalen.

Dette minner meg om Cascada.
Og jeg digger Cascada.
Rett i min gate med andre ord og utrolig fengende.

02 - SVEITS - Timbelle - Apollo.

 

Timbelle startet som et boyband og er egentlig fra Romania.
I 2015 kom de på andreplass når det kom til å skulle representere Sveits i finalen.
I år vant de endelig og skal opptre i den andre semifinalen som land nr 13, rett etter Norge.
Sveits har 2 seiere, 4 andreplasser og 3 tredjeplasser i Eurovision.
Men de siste 10 årene har de bare kvalifisert seg til finalen 2 ganger.

Slik høres en hit ut.
Den har absolutt alt.
Bortsett fra...

01 - ROMANIA - Ilinca and Alex Florea - Yodel it!

 

Maria Ilinca Bacila er en sangerinne som har deltatt i både "The Voice", "X-factor" og "Rumenske talenter".
Alle uten å komme til topps.
Nå skal hun opptre sammen med Alexandru Lonut Florea.
Også han deltager i  "The Voice".
"Yodel it" ble egentlig skrevet til Eurovision-rival Timbelle.
Rumenske Timbelle holder til i Sveits, og det er derfor den karakteristiske jodlingen er skrevet inn i låten.
Romania har bare 2 tredjeplasser å vise til.
Den siste i 2010 da norske Ovi deltok for Romania.
I fjor fikk ikke Romania delta på grunn av manglende betaling av deltakeravgiften.

Som om ikke Eurovision er en "guilty pleasure" stor nok.
Jodling!
Jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro når jeg først hørte denne låten.
Men den har grodd seg fast i hjernebarken og tatt over hver fiber i kroppen. 


Bare for ordens skyld vil jeg avslutte med min topp 3 plassering fra i fjor.
Da listen aldri nådde frem til bloggen min.

01 - Litauen - Donny Montell - I've been waiting for this night.

 

Litauen endte på en niende plass i finalen.

02 - IRLAND - Nicky Byrne - Sunlight.



Irland kvalifiserte seg ikke til finalen.

03 - DANMARK - Lighthouse X - Soldiers of love.

 

Danmark kvalifiserte seg heller ikke til finalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar