.

.

fredag 1. november 2013

Trassalderen


Bloggen min er 3 år i dag!
Tenk at jeg har blogget i 3 år allerede.
Jeg skulle jo ikke begynne å blogge i utgangspunktet.
Blogging var jo bare noe alle andre drev på med.
Hvorfor jeg begynte å blogge har jeg allerede skrevet om. 
I en tid da alle rundt meg hadde sin egen blogg sto jeg der som en av de som ikke lot seg bite av blogg-basillen.
Det er derfor ganske ironisk at etter 3 år er det jeg som fremdeles blogger, noe alle rundt meg for lengst har sluttet med.

Så hvordan har disse 3 årene fortonet seg?

Det hele begynte på "Blogg.no"
Jeg laget meg en blogg-profil, og startet å blogge et innlegg hver uke, som jeg postet hver eneste Mandag.
Mye av fritiden gikk med til blogging, og min kone begynte fort å kalle seg selv for blogg-enke.
Derfor er hun konsekvent i denne bloggen referert til som "Blogg-enka".
Det var derfor ikke en selvfølge at det var hun som skulle redde bloggen min.
Jeg brukte nemlig veldig mange bilder i bloggen min.
"Blogg.no" lar en ikke bruke uendelig mye bilder i bloggsammenheng.
Da kvoten min var brukt opp, bestemte jeg meg for å avslutte bloggen, da den uten bilder ville bli ganske meningsløs.
Det var da Blogg-enka hjalp meg å åpne en ny profil her på "Blogger".
Hun hadde blogget her en stund selv, og kunne lære meg ganske fort hvordan jeg skulle copy-paste hele bloggen min over på dette nettstedet.
Heller ikke her kan jeg bruke uendelig med bilder, så jeg betaler faktisk penger til "Google" for å kunne utvide lagrings-enheten for bildene mine på denne siden.
Så omsider var bloggen flyttet og jeg var så fornøyd til slutt at jeg pyntet den med en header.
Noe jeg aldri hadde på den andre bloggen.

 
Så fornøyd ble jeg med headeren at det til slutt ble mange mange flere headere.
For en stund tilbake siden samlet jeg alle her.

Etter hvert har header-ene tatt en annen stil og form, men som jubileumsheader for min hovedblogg har jeg valgt å gå tilbake til det originale konseptet, og resultatet ser du øverst på dette innlegget.

Hovedbloggen min ja.....
Det føles nesten ut som om det er dette som er hovedbloggen min nå.
Hvordan i alle dager ble det slik?

Det var ikke bare Blogg-enka som ble sliten av all bloggingen min etterhvert.
Motivasjonen begynte å dabbe av, og fritiden strakk ikke lenger til.
Jeg skulle på jobb 5 dager i uken og hadde andre ting jeg ville bruke fritiden min på.
PC-en min er ikke av de raskeste, og på ett tidspunkt sa det faktisk PANG og det begynte nesten å brenne i den.
Jeg trengte motivasjon, en ny idè, noe som kunne tenne blogg-gnisten igjen.
Så jeg startet denne bloggen:
Fineminner TV-Guide.


Jeg blogget TV-guiden hver eneste dag i en lengre periode.
Konseptet var enkelt.
Renske bort alt som var på TV som ikke var produsert mellom 1980-1999.
Altså en TV-Guide som inneholdt bare de programmene og filmene som kjennetegnet 80 og 90 tallet.


Problemet var at jeg ikke greide å slutte der.
Jeg hadde den ene ideen etter den ande.
Plutselig så inkluderte jeg en hel rekke ting som for eksempel å ta for meg hendelser som hadde skjedd hver enkelt dag på 80 og 90 tallet.
En tegneseriestripe hver dag og ikke minst ALFs fremtids-TV.
Den viste en av dagens programmer som ikke nødvendigvis var fra 80 eller 90 tallet.

Igjen ble det alt for omfattende og tidkrevende.
Og ikke minst gjorde det at hovedbloggen ble lagt på is.

Jeg la ned min blogg nr 2 og re-designet den til min blogg nr 3.
Eller det var jo samme blogg som nr 2, så jeg kalte den rett og slett blogg nr 2 1/2.
Eller Snackstage om du vil.


Denne bloggen kunne jeg bruke akkurat når jeg ville og slik jeg ville.
Blant annet døpte jeg min kjære Stavekontroll, Gustav Hva-sa.
Bedre kjent som Gus.
Men det var flere ting som så dagens lys:



Føljetonger som "Jeg åpner" og "TOPP-skatt" ble også til.
Sistnevnte etter at jeg fikk en bunke TOPP-blader i hende fra det glade 80 og 90 tall.
Men alt stoppet opp i det bunken plutselig 5-doblet seg.
En ting er å plukke ut blogg-objekter fra  en begrenset mengde blader, en annen ting er når man har en større mengder blader å plukke fra.
Jeg skulle blogge om "New kids on the block", men fant ut at jeg like gjerne kunne ha laget en helt egen "New kids-blogg" om jeg så hadde ønsket.
Igjen ble det for mye, og jeg måtte igjen prøve å finne en måte å begrense meg på.
I stedet skjedde det motsatte.
Flere 100 "Se & hør" blader fra 80 og 90 tallet kom meg i hende og tanken var først å bruke dem på samme måte som TOPP-bladene, alstå finne gamle artikler fra ting jeg husker fra min oppvekst.
Men det jeg fant mest nostalgi i var TV-guiden.
Alle de gamle programmene lyste i mot meg, med bilder og beskrivelser jeg aldri kunne funnet på nettet.

"Fineminner TV-Guide" gikk inn i en ny epoke samtidig som alle reklamene fra "Se & hør" bladene dannet grunnlaget for "Re-klame".



"Re-klame" ble et fast Mandags-innslag mellom TV-Guiden, og alt gikk bra og vel inntil en dag......

Jeg har holdt meg ganske frisk hele livet og ikke hatt noe med sykehus og leger å gjøre hverken ved sykdom eller skader.
Men en dag fikk jeg så langvarige magesmerter at jeg ble lagt rett inn på sykehuset og påvist nyreinfarkt.
Bloggingen stoppet naturlig nok opp og jeg havnet så langt bak på i TV-Guiden at jeg ikke fikk hentet meg inn igjen.

Så alt jeg har prøvd å starte opp har av forskjellige grunner stanset mer eller mindre helt opp.
Så det har stort sett vert 3 år med prosjekter som ikke jeg helt har greid å få taket på og som har gått rett i dass.


Det har også vert 3 år der jeg ikke har gitt opp.
Der jeg med like stort mot har gitt meg ut på det ene prosjektet etter det andre på tross av tidligere motgang.
Kanskje jeg blogger bare på trass?
En ting er i alle fall sikkert:
Jeg kommer ikke til å gi meg med det første.
For jeg har så vidt begynt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar