.

.

søndag 1. desember 2013

23 Dager igjen til jul

I fjor telte jeg ned dagene frem til jul med Portveiens julekalender.
I år vil jeg gjøre det samme med Skomakergata.
Denne flotte julekalenderen som ble laget i 1979.
Etterpå er den blitt sendt i reprise i 1981:


I 1984:


Og i 1987:


Den ble også sendt i reprise i 1993, 1998 og i 2003.

I år er det altså 10 års jubileum for den  aller siste reprisesendingen på NRK.


Neste år har "Skomakergata" 35 års jubileum, og jeg håper NRK vil være så storsinnet at de igjen vil bringe denne trivelige serien tilbake på skjermen.
Om ikke neste år så i alle fall i 2015 da skomakeren selv, Henki Kolstad (1915-2008), ville blitt 100 år.

Ved hjelp av "Youtube", "Jul i skomakergata" boken og TV-guiden fra "Se & hør", vil jeg prøve på min blogg å ta deg med tilbake i nostalgiens lille gate:


Nei, makan?
Ser jeg syner, eller?
Pleier sjelden vanke besøk i den vesle gatestumpen vår på denne tida?
Folk liker nå engang å sove seg skikkelig våkne her i byen.
Men det nytter jo ikke for meg!
Ånei, en travel lappeskomaker har ikke tid til å drunte for lenge under dyna!
Aller minst nå som det lakker og lir mot jul.
Små og store i den lille byen vår får det travelt.
Ja, du vet det, vel?
Nå er det ikke lenge til!
24 dager bare.
Ingenting, det!
24 dager går som en røyk, bare vent og se!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar